باشگاه خبری فراساحل: مدیرکل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در سه سال اخیر از 336 شناور غرق شده در کشور، 186 فروند از آبهای سه استان خوزستان، بوشهر و هرمزگان خارج شد و خارج سازی 60 شناور مغروقه دیگر نیز در دست اقدام است. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، فرهاد منتصر کوهساری افزود: در چند سال اخیر عملیات خارج سازی شناورهای مغروقه با استفاده از مدرن ترین تجهیزات روز دنیا و با رعایت اصول ایمنی و زیست محیطی انجام شده و حتی عملیات نجات شناورهای مغروقه در خورموسی، یکی از سریع ترین عملیات خارج سازی شناورهای مغروقه در جهان است. وی افزود: خورموسی در استان خوزستان خطر بالایی برای ایمنی دریانوردی و محیط زیست دارد اما سازمان بنادر و دریانوردی توانست از شهریور ماه پارسال تاکنون پنج فروند شناور مغروقه اقیانوس پیما را از این آبراهه خارج کند.
به گفته کوهساری، با اجرای کامل قرارداد خارج سازی شناورهای مغروقه، علاوه بر پاکسازی کانال خور موسی و مسیر تردد کشتیها، دسترسی ایمن کشتیهای اقیانوس پیما برای اتصال به آبهای آزاد مهیا شده و هزینه لایروبی سالیانه بندر امام خمینی (ره) کاهش یافته است. این مسئول در سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: ارتقای سطح ایمنی مسیرهای کشتیرانی یکی از آثار مثبت خارج سازی مغروقهها به شمار میرود زیرا در صورت بروز هرگونه حادثه و برخورد کشتیهای عبوری با مغروقهها، مسئولیت و عواقب آن متوجه جمهوری اسلامی ایران است. وی افزود: کاهش هزینههای حمل و نقل دریایی از دیگر آثار مثبت خارج سازی مغروقهها است، زیرا ایمنی مسیرهای دریانوردی سبب کاهش هزینههای حمل و نقل دریایی از جمله کاهش مبالغ بیمه مربوط به کالاهای صادراتی و وارداتی میشود.
مدیرکل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: وجود مغروقهها در حوضچهها و آبراههها سبب انباشته شدن گِل و لای و رسوب کف دریا در اطراف شناورهای مغروقه و به دنبال آن کاهش عمق حوضچهها میشود و این در افزایش هزینههای لایروبی موثر است. کوهساری گفت: حفاظت از محیط زیست دریایی از آثار مثبت دیگر خارج سازی شناورهای مغروقه است زیرا نشت مواد نفتی موجود در مغروقهها و یا پخش مواد مضر استفاده شده در بدنه کشتیها همانند آزبست، آسیبهای فراوانی به محیط زیست دریا وارد میکند. وی، آسیبهای وارده به آبزیان و تاثیر بر صنعت ماهیگیری، ضربه زدن به پوشش گیاهی و به دنبال آن بروز میان بیماری آبزیان و نیز آلودگی سواحل و اثرپذیری صنعت گردشگری را از جمله خطرات زیست محیطی رهاسازی مغروقهها در دریا برشمرد.
این مسئول در سازمان بنادر و دریانوردی درباره وضعیت مغروقهها در مناطق مختلف استان خوزستان گفت: مجموع مغروقهها در خورموسی 18 مورد بود که 6 مورد آن خارج سازی شده و خارج سازی2 مورد دیگر در دستور کار است. وی بیان کرد: در اروندرود تعداد کل مغروقهها 68 مورد بود که 39 مورد آن خارج سازی شده و خارج سازی 12 مورد در دست اقدام است و در منطقه کارون نیز از مجموع 42 مورد مغروقه یک مورد خارج سازی شده و خارج سازی 6 مورد آن در دست اقدام است. وی افزود: در مجموع در استان خوزستان، 128 مورد مغروقه وجود داشت که 46 مورد آن خارج سازی شده است و خارج سازی 26 مورد دیگر نیز در دست اقدام است؛ همچنین در استان بوشهر از بین 188 مورد مغروقه 131 مورد خارج سازی شده و خارج سازی 30 مورد دیگر نیز در دستور کار قرار دارد.
مدیرکل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در استان هرمزگان نیز تعداد مغروقهها به 27 مورد میرسید که تاکنون 9 مورد آن خارج شده و خارج سازی 4 مورد نیز در دست اقدام است. به گزارش باشگاه خبری فراساحل، با آغاز جنگ تحمیلی علیه ایران، بسیاری از کشتیهای تجاری در اطراف بندر خرمشهر توسط رژیم بعث عراق غرق شد؛ سازمان بنادر، مجموع شناورهای غرق شده در دوران جنگ در سه استان خوزستان، بوشهر و هرمزگان را 99 فروند اعلام کرده است. مهران میدری معاون اداره کل بنادر و دریانوردی خرمشهر چندی پیش اعلام کرد: با انعقاد قرارداد 625 میلیارد ریالی بین سازمان بنادر و دریانوردی با یک شرکت ایرانی، 39 فروند از شناورهای مغروقه از آبراهه اروند خارج میشود.
کد خبر : 5778
ارتباط با سردبیر : info@opc.ir